søndag 3. oktober 2010

Hakking og bursdagsfeiring

Har hatt nok ei fantastisk helg hjemme med kjæresten min, og vi har storkoset oss. Vi har feiret bursdagen hans litt i forkant og kjøpte inn nydelige roser for anledningen. Skikkelig flotte høstfarger!


Tidligere denne uken sjekket jeg ut den lokale strikkebutikken i byen der jeg jobber. Utrolig flott butikk med alt hva man trenger av garn. Blir nok mange turer dit framover :) Innehaveren av butikken var veldig hyggelig, og viste meg hvordan man hakker. Hadde aldri hørt om hakking før, men etter litt søk på internett så ser jeg jo at det faktisk er en veldig gammel håndarbeidsteknikk og at det ikke finnes noen grenser for hva man kan lage med denne metoden. Nå prøver jeg meg på såkalt to-kroks hakking og lager et par grytekluter. For dere som heller ikke har hørt om dette før, så skal jeg prøve å lage en forklaring nedenfor...

Man trenger en hakkepinne med en krok i hver ende (Jeg har brukt nr 4,0). Til disse gryteklutene har jeg brukt to nøster PT Petunia i to forskjellige farger.

Først legger man opp det antall luftmasker man trenger i farge 1. Til disse gryteklutene la jeg opp 35 luftmasker. Så tar man opp masker i bakre del av luftmaskene med samme farge, slik at man får 35 m.

Runde 1: Denne omgangen tilsvarer første omgang der man tar opp masker fra luftmaskene med farge 1. Her tar man opp masker i de loddrette maskene med farge 1. (Man hopper over første loddrette maske).   Når dette er gjort, snus arbeidet. 

Runde 2: Nå skal man felle av maskene man tok opp forrige omgang (= avmasking). Dette gjør man med farge 2. Kast og dra tråden gjennom 1. maske (blir kantmasken), deretter drar man gjennom to og to masker. Ikke snu arbeidet.

Runde 3: Fortsett med farge 2.  Hopp over den første loddrette masken (farge 1). Ta opp en maske i hver loddrettmaske (35 masker). Snu arbeidet

Runde 4: Bytt til farge 1 og mask av på samme måte som under runde 2.  Kast og dra tråden gjennom 1. maske (kantmasken), og deretter kast og dra gjennom to og to masker ut pinnen. Ikke snu. Runde 1-4 gjentas.

Ferdig med 1 stk gryteklut :) Kunne vært mer kvadratisk, men den gjør vel nytten. Og det som er så fint med hakking er at begge sider blir like fine.

Nærbilde av hakkingen

Håper det var forståelig :)

Ha en fin søndag! 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...