lørdag 2. oktober 2010

Tovede votter

Nå har jeg begynt med årets juleforberedelser! Har ikke oversikt over hvor mange par votter jeg har gitt bort tidligere, men det begynner å bli en del nå :) Tidligere strikket jeg vottene i fritidsgarn, men etter at jeg brukte dobbel tråd med Rauma finullgarn en gang, så har jeg holdt meg til det. Det er neppe den helt store forskjellen, men innbiller meg at det tover finere. Smak og behag :)

Synes denne brunfargen var veldig fin. Litt grått i det også.

Disse er ogå strikket i dobbel finull. Fargen er litt mørkere i virkeligheten. Har beholdt disse vottene selv, de er kjempe myke og varme.

Har prøvd meg litt frem med forskjellige maskeantall og pinnetykkelse, og har kommet frem til denne oppskriften:

Oppskrift på tovede votter (dame)
Garn: Rauma Finullgarn (dobbelt tråd), Fritidsgarn, Rauma Vamsegarn
Pinner: 5,0 eller 5,5 

Legg opp 32 m. Strikk 3 riller. Strikk deretter glattstrikk ca 28 omg., og øk 4 m. (1 m. på hver p.) Strikk ytterligere 10 omg. Strikk inn en konstrasttråd over 7 m til tommelen. Fortsett med 30 omg. glattstrikk før felling (se nedenfor). Felling gjøres annen hver omg. 2 ganger. Deretter felles det hver runde til det gjenstår 8 masker. Dra tråden gjennom maskene

Felling: 
1. og 3. pinne: Strikk 1. m, ta neste løst av, strikk neste m. og trekk den løse masken over. 
2. og 4. pinne: Når det gjenstår 3 m., strikkes 2 rett sammen, og den siste strikkes vanlig. 

Tommel: 
Ta opp maskene over og under kontrasttråden = 14 m. Ta opp 1 maske i hver side = 16 m. Strikk 18 omg. glattstrikk. Fell av annenhver omg. 2 ganger. Deretter felles det til det gjenstår 4 m., dra tråden gjennom. 

Toving:
Dette varierer veldig fra maskin til maskin, og man må bare prøve seg frem. Hjemme hos oss bruker jeg å tove på 60 graders bomullsprogram, men jeg setter den på kortprogram som varer i 50 min. Bruker et par spiseskjeer med grønnsåpe, men man kan gjerne bruke Milo i stedet.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for oppskriften! Denne skal jeg teste.

KJERSTRIKK sa...

Værsågod, og lykke til :)

G-Anette sa...

Var på jakt etter oppskrift på tovede votter, og kom over bloggen din. Tusen takk for at du deler oppskrift, denne likte jeg! Vottene ble perfekte! :)Håper det er greit at jeg linker til deg på bloggen min senere i dag :)

Snuppesnella sa...

Tusen takk !
Jeg sikrer meg oppskriften og gleder meg til å prøve den.

Jeg liker egentlig ikke å strikke votter (tommel..)Men fikk litt blod på tann til julegaver. Bloggen min viser en del av de.

Ha et fint kreativt år !

Guri sa...

Så kos blogg du har! OG tusen takk for fin oppskrift!

mimouna sa...

Så fine votter! Fant link hos G-Anette og må prøve meg på et slikt par. :o)

Mobaat sa...

Kom over link til bloggen din hos G-Anette. De tovede vottene var bare helt nydelige. Tror jeg kommer til å prøve å strikke de snart. Takk for at du deler oppskriften:) Håper det er greit at jeg la meg til som følger av bloggen din:)

Anonym sa...

Jeg kom, som flere andre ovenfor, over oppskriften din via G-Anette. Tusen takk for at du legger ut oppskriften! Jeg skal nok prøve meg på et par :) Likte spesielt godt at de hadde en "finere" form enn andre tovede votter jeg har prøvd!

Unknown sa...

Hei :) Disse vottene dine så veldig fine ut :) de vil jeg prøve å strikke

Timotei sa...

Tusen takk for en helt topp oppskrift! Nå har jeg strikket tre par votter og er kjempefornøyd. Jeg håper det er greit at jeg linker til deg fra bloggen min :)

sall1234 sa...

Hei. jeg leser oppskriften din og ser at det er akkurat samme votteoppsktift som jeg fant opp da jeg begynte å strikke votter på grove pinner. Koselig sammentreff. Men superfine votter blir det. Ha en fin dag.

Maria sa...

Dumpet bare innom bloggen.

Små og store gleder sa...

Så kjempefine votter - gleder meg til å prøvestrikke oppskiften. Hvor mye garn (Finull Rauma) går det med til ett par votter??? Hilsen Hilde

Ingrid sa...

Takk for at du deler oppskriften. Jeg strikka dem også i dobbelt garn, men det ble PT2. Jeg syns de ble litt lange i skaftet, men ellers perfekte. Neste gang må jeg strikke litt kortere før tommelen.

KJERSTRIKK sa...

Til et par damevotter bruker jeg akkurat litt under to nøster finull. Så hvis man strikker mange par votter, kan man lage et skikkelig restepar tilslutt :)

skb sa...

Takk for oppskrifta. Skal nok teste den fram mot neste vinter ( no er eg lei alt som kan minne om vinter ).

Anonym sa...

La ut link til deg på facebooksiden vår, jeg :o)

Hilsen Maud
Mauds Garn

Ruth sa...

Dei vottane ser både fine og gode ut, så no vil eg legge opp til eit par eg også. :) Takk for oppskrifta!

Stubbetufsa sa...

Hei!
Velkommen som ny blogger!
Jeg fant deg gjennom TIMOTEI!
Koselige votter som jeg må prøve å strikke!
Takk for oppskrift!
Klem fra Nord-Troms!

Anonym sa...

Hei :)

Flotte gaver du lager. Har også laget flere tovevotter og gitt i gaver. Fin blogg!

Klem :)

Inger Lise sa...

Takk for at du deler oppskriften:) Håper det er greit at jeg la meg til som følger av bloggen din:)

Unknown sa...

Takk for at du deler oppskriften. Jeg fant deg via Små og Store gleder. Har prøvd og vottene ble veldig fine. Har lagt inn link på siden min som takk :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...